Vzhledek k tomu, že váha hodnocení prezentace vlastních zájmů a aktivit je v rámci přijímacího řízení významná, shrnujeme zde důležitá doporučení k prezentaci.
Zároveň chceme upozornit absolventy waldorfských základních škol, že prezentace při školním kole přijímacího řízení nesmí být prezentací ročníkové práce z 8. či 9. třídy.
Úsilí investované do přípravy prezentace také vypovídá o míře motivace ke studiu na waldorfském lyceu.
Základní doporučení:
• Doporučujeme, aby se uchazeč zaměřil na prezentaci svých současných zájmů a aktivit.
• Prezentace by měla dát prostor k tomu, aby uchazeč prokázal, co umí a co ho zajímá.
• Doporučujeme, aby materiály pro prezentaci nebyly vybírány náhodně a bez rozmyslu. Prezentace by neměla být jen jakási směsice prací a výrobků. Naopak by měla jasně prokázat uchazečovu kreativitu, zájem o konkrétní činnost, úroveň jeho dovedností a schopností. I zde je rozumné řídit se rčením, že méně je někdy více.
• Délku prezentace volí uchazeč úměrně tomu, že na celý pohovor je určeno 30 minut a prezentace vlastních zájmů a aktivit je jen jednou z částí pohovoru.
• Při volbě tématu by se uchazeči měli zamyslete nad tím, jak je vybrané téma prezentace charakterizuje, co jím chtějí o sobě říct.
• Při přípravě je také dobré myslet na formu a způsob prezentace – tu lze pojmout zcela individuálně a originálně (např. formou portfolia vlastních aktuálních prací nebo tzv. myšlenkovou mapou, formou praktické či umělecké ukázky svého zájmu, představení pokusu či výrobku, představení vlastní autorské tvorby, prezentace projektů a oblíbených akcí, výsledků svých mimoškolních aktivit a zájmů apod.).
• Doporučujeme, aby si uchazeči svoji prezentaci dopředu promysleli a případně i vyzkoušeli.